Uitdagingen en extra ondersteuning aanbieden
Extra aandacht met speciale werkvormen voor hele sterke leerlingen. Wij dragen heel veel zorg voor onze leerlingen, ook als het wat moeilijker gaat. De cel leerlingenbegeleiding, een groep leraren met een speciale navorming en gecoacht door het CLB, zijn een vangnet voor leerlingen die het om één of andere reden niet meer zien zitten. Wij spelen zeer kort op de bal bij pestproblemen.
Zo gaan wij om met verschillen tussen leerlingen in 1A
De 4 lesuren Frans worden opgesplitst in 3 klassikale uren en 1 lesuur waarin aan remediëring wordt gedaan via speciale taken. Wie even niet helemaal mee was, wordt dan bijgewerkt.
De 5 lesuren wiskunde worden opgesplitst in 4 klassikale uren en 1 lesuur waarin de leerlingen in niveaugroepen oefeningen maken. Hoeken- en contractwerk en oefeningen op de computer zijn dan niet ver weg!
Volg je Latijn? Dan krijg je 4 uur Latijn.
Brede leerzorg
Er is een begeleidingsplan voor leerlingen die extra leerzorg nodig hebben (bv. dyslexie). De zorgcoördinator springt discreet om met de informatie van het leerlingendossier. Zij werkt begeleidingstrajecten uit en maakt afspraken met leerlingen, vakleraren, directie en CLB. De zorgcoördinator werkt samen met de directie aan het beleid voor het gelijke kansenonderwijs.
Leren leren
In het eerste jaar komt leren leren aan bod in het vak sociale activiteiten. Alle leraren geven bovendien tips tijdens hun lessen. Zo wordt leren leuker!
Ook in de tweede en derde graad is er aandacht voor je studie-aanpak. Met de LeMo-testen (Leerstijl- en motivatietesten) in graad III gaan we ook heel concreet voorbereiden op de eisen van het hoger onderwijs.
Huiswerkklas
Leerlingen kunnen, indien dat nodig mocht zijn, individueel begeleid worden in de huiswerkklas.
Leerlingen in de huiswerkklas leren leren, leren plannen, leren hun agenda nog beter gebruiken en te lezen, leren trucjes om te onthouden, leren hun huiswerkactiviteiten plannen, leren thuis leren.
De leerling krijgt geen extra uitleg over de vakken maar wel over hoe de taken of de lessen moeten aangepakt worden.